W nocy z 17 na 18 listopada jeden z najbardziej aktywnych rojów meteorów osiągnie swoje maksimum. Wszystko czego potrzeba do jego obserwacji to oczy i ciemne miejsce pod bezchmurnym niebem.

Leonidy to rój związany z kometą Tempel-Tuttle, okrążającą Słońce raz na 33 lata i rozpraszającą wzdłuż swojej drogi niewielkie fragmenty materii. Kiedy Ziemia w połowie listopada przechodzi w pobliżu orbity komety – obserwujemy meteory nazywane też spadającymi gwiazdami.

Aktywność roju zmienia się z roku na rok. Szacuje się, że w tym roku aktywność roju będzie najwyższa od 1966 roku.

Meteory najlepiej obserwować nad ranem w dniach 14-21 listopada. Wszystkie one będą zdawać się wybiegać z jednego punktu, nazywanego radiantem, położonego w gwiazdozbiorze Lwa. Nie wszystkie one będą pojawiać się w tym gwiazdozbiorze, jednak przedłużenia ich dróg będą przez te konstelację przechodzić.

Najlepsze warunki do obserwacji będą mieli prawdopodobnie mieszkańcy Australii, Japonii, Chin i Filipin, jednak roje meteorów są tak nieprzewidywalne, że warto również prowadzić obserwacje w Europie czy Ameryce. Szacuje się, że w ciągu godziny będzie można zaobserwować od 100 do 1000 takich zjawisk. Nie mozna jednak wykluczyć dużo wyższej lub dużo niższej aktywności. Deszcze meteorów są tak samo nieprzewidywalne jak zjawiska meteorologiczne.

Do obserwacji nie potrzeba żadnego sprzętu optycznego, gdyż meteory poruszają się zbyt szybko by obserwować je przez teleskop. Potrzebne będzie jednak coś innego: ciemne miejsce, możliwie daleko od świateł miast, latarni oraz oczywiście dobra pogoda (o co w listopadzie w naszym klimacie raczej trudno).

Meteory najlepiej obserwować nad ranem, gdyż wtedy widać ich więcej. Pomocny może być leżak (aby móc przyjąć wygodną pozycję i nie męczyć szyi), ciepłe ubranie, ciepła herbata (albo mocna kawa, gdyż przy porannych obserwacjach łatwo zasnąć).

18 listopada o godzinie 3:00 gwiazdozbiór Lwa będzie świecił stosunkowo wysoko ponad południowo-wschodnim horyzontem i z biegiem czasu będzie przesuwał się w kierunku lokalnego południa. Słońce wzejdzie około godziny 7:00. W czasie obserwacji warto również przyjrzeć się gwiazdozbiorom zimowego nieba i dwóm planetom – Jowiszowi świecącemu w Bliźniętach i Saturnowi znajdującemu się w Byku.