O obiekcie:

Mgławica planetarna Caldwell 2 (tzw. Muszka lub NGC 40) została odkryta w roku 1788 przez Williama Herschela, który opisał ją jako gwiazdę o jasności 9 magnitudo, otoczoną przez mleczną mgiełkę. Wspomniana mgiełka to powłoka gazu rozchodząca się od centralnej gwiazdy, której skończyło się już paliwo i której pozostała energia powoduje świecenie tej powłoki. Znajduje się 3500 lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Cefeusza i za kilkanaście tysięcy lat rozproszy się, odsłaniając białego karła.

• Typ obiektu: mgławica planetarna
  • Jasność obserwowalna: +10.7m
  • Gwiazdozbiór: Cefeusz
  • Deklinacja: 72o 13’ 01’’
  • Rektascencja: 0h 13m 20s
  • Rozmiar kątowy: 0.6’ x 0.4’

Obiekt dosyć trudny do znalezienia, nie ma bowiem dookoła niego żadnych jasnych gwiazd. Znajduje się w przybliżeniu w 1/3 linii łączącej gwiazdy Errai w Cefeuszu i γ Cas w Kasjopei. Astronomowie mniej wprawieni mogą skorzystać w poniższej mapki, żeby przejść pod gwiazdą Errei po zbiorze gwiazd przypominających mały wóz; w jego tyle powinna znaleźć się poszukiwana Muszka.

Teoretycznie jest możliwe dostrzeżenie mgławicy C2, jako rozmazanej i niewyostrzonej gwiazdy, używając zaledwie 4-calowego teleskopu. Biorąc jednak pod uwagę zanieczyszczenie nieba światłem i chęć dostrzeżenia szczegółów, wymagany może być większy instrument. Obiekt zlokalizowany jest zaledwie 17 stopni od bieguna północnego, zatem obserwacje możliwe są przez cały rok, ale najlepszym okresem są jesienno-zimowe wieczory, kiedy to mgławica góruje wysoko nad horyzontem.

Maksymilian Celiński