O obiekcie:

Caldwell 45, znany również jako NGC 5248, to galaktyka spiralna z poprzeczką, znajdująca się w odległości około 42 milionów lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Wolarza. Galaktyka została odkryta przez astronoma Williama Herschela w 1784 roku. Wyróżnia się ona swoją pierścieniową strukturą wokół jądra, przechodzi ona okres intensywnego formowania się gwiazd, jej średnica ma około 60 000 lat świetlnych.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna z poprzeczką
  • Numer w katalogu NGC: NGC 5248
  • Jasność pozorna: 10,1 m
  • Gwiazdozbiór: Wolarz
  • Deklinacja: +08° 53′ 10″
  • Rektascencja: 13 h 37 m 32,0 s
  • Rozmiar kątowy: 6,2′ × 4,5′

Powyższa mapa nieba ukazuje położenie Caldwell 45 w gwiazdozbiorze Wolarza, w otoczeniu sąsiadujących gwiazdozbiorów, w maju o godzinie 22, dla średnich północnych szerokości geograficznych.

Jak obserwować?:

Caldwell 45 może być dostrzeżony za pomocą małego teleskopu, choć nie będzie wydawać się bardzo jasny. Aby dostrzec spiralne ramiona tej galaktyki, potrzebny jest większy teleskop. Najlepszą porą roku do obserwacji Caldwell 45 na terenie Polski jest wiosna. Zlokalizujemy ten obiekt w połowie odległości między gwiazdozbiorem WolarzaPanny.