Kosmiczny Teleskop Hubble’a zrobił zdjęcie galaktyce spiralnej z poprzeczką NGC 5068. Znajduje się ona około 20 milionów lat świetlnych od Ziemi, a jej średnica jest szacowana na 45 tysięcy lat świetlnych. Trudno ją dostrzec ludzkim okiem ze względu na jej małą jasność powierzchniową, ale dzięki temu, że Hubble jest w stanie uchwycić światło ultrafioletowe, widzialne oraz bliską podczerwień, możemy podziwiać jej piękno na poniższych zdjęciach.

Zdjęcie galaktyki NGC 5068 wykonane przez Teleskop Hubble’a w ultrafiolecie, światle widzialnym i bliskiej podczerwieni.

Co widzimy na zdjęciu?

Naszą uwagę przykuwa jasna poprzeczka pośrodku górnej części zdjęcia. Jest to obszar pełen dojrzałych gwiazd, za którym znajduje się czarna dziura. To ona siłą przyciągania grawitacyjnego utrzymuje te gwiazdy razem. Z kolei różowawoczerwone plamy to regiony zjonizowanego wodoru, w których znajdują się młode gromady gwiazd. Chociaż nie jest to wyraźnie widoczne pod tym kątem, plamy te ciągną się wzdłuż ramion galaktyki, gdzie formują się nowe gwiazdy.

Astronomowie znaleźli w NGC 5068 również przynajmniej 110 gwiazd typu Wolfa-Rayeta, czyli starych gwiazd o dużej masie (zazwyczaj 25 razy większej od masy Słońca), które bardzo szybko ją tracą. Potrafią one być nawet milion razy jaśniejsze od Słońca.

W prawym górnym rogu znajduje się zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a w ultrafiolecie, świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni, w prawym dolnym rogu zdjęcie wykonane przez Teleskop Jamesa Webba w podczerwieni, a zdjęcie w lewym dolnym rogu pokazuje położenie zdjęć wykonanych przez oba teleskopy względem siebie i całej galaktyki.

Amelia Lenarcik